
 

 

Before the 

INTERNATIONAL CENTRE FOR SETTLEMENT OF INVESTMENT DISPUTES 
________________________________________________________________________ 

EMMIS INTERNATIONAL HOLDING, B.V. 
EMMIS RADIO OPERATING, B.V. 

MEM MAGYAR ELECTRONIC MEDIA KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLTATÓ 
KFT. 

ACCESSION MEZZANINE CAPITAL L.P. 
DANUBIUS KERESKEDŐHÁZ VAGYONKEZELŐ ZRT. 

Claimants 

v. 

THE REPUBLIC OF HUNGARY 
Respondent 

________________________________________________________________________ 

REQUEST FOR ARBITRATION 
________________________________________________________________________ 

 
 
 
 

  Counsel for the Claimants: 
Eugene D. Gulland 
Miguel López Forastier 
Alexander O. Canizares 
 
COVINGTON & BURLING LLP 
1201 Pennsylvania Avenue, NW 
Washington, D.C. 20004-2401 
202-662-6000 (telephone) 
202-662-6291 (telefax) 
 
 

 
Dated: 28 October 2011 



 
 
 
 

i 

TABLE OF CONTENTS 
Page 

 
I. SUMMARY OF THE DISPUTE ..................................................................................... 1 

II. PARTIES TO THE DISPUTE ......................................................................................... 4 

III. ICSID JURISDICTION ................................................................................................... 7 

A. THE ICSID CONVENTION ...................................................................................... 8 

B. CONSENT TO ICSID JURISDICTION ..................................................................... 11 

1. The Respondent’s Consent Expressed in the Netherlands 
Treaty ........................................................................................................ 11 

2. The Respondent’s Consent Expressed in the Switzerland 
Treaty ........................................................................................................ 13 

3. The Respondent’s Consent Expressed in the UK Treaty .......................... 14 

4. The Claimants’ Consent ............................................................................ 15 

IV. SUMMARY OF THE RELEVANT FACTS ................................................................ 17 

A. THE OPENING OF THE HUNGARIAN RADIO-BROADCASTING 
INDUSTRY IN THE 1990S ....................................................................................... 17 

1. The Media Law ......................................................................................... 17 

2. The General Terms of Tender (GTT) ....................................................... 18 

B. THE CLAIMANTS’ INVESTMENTS IN THE HUNGARIAN RADIO-
BROADCASTING INDUSTRY .................................................................................. 19 

C. THE 2009 TENDER FOR THE FREQUENCIES HELD BY SLÁGER AND 
DANUBIUS ............................................................................................................. 20 

1. The Call for Tender (2009 CFT) ............................................................... 20 

2. The Tenders .............................................................................................. 22 

3. ORTT Awards the Frequencies to Non-Compliant Bidders ..................... 27 

4. The Respondent’s Attempts to Shield Its Unlawful 
Measures ................................................................................................... 29 



 
 
 
 

 ii 

D. CONSEQUENCES OF THE RESPONDENT’S MEASURES .......................................... 33 

V. CLAIMS........................................................................................................................... 33 

VI. REQUEST FOR RELIEF .............................................................................................. 35 

APPENDIX I 
 
APPENDIX II 
 
GLOSSARY



 
 
 
 

 

REQUEST FOR ARBITRATION 
 
 Claimants Emmis International Holding, B.V., Emmis Radio Operating, B.V., 

MEM Magyar Electronic Media Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., Accession 

Mezzanine Capital, L.P. and Danubius Kereskedőház Vagyonkezelő Zrt. (henceforth, 

the Claimants) hereby submit to arbitration administered by the International Centre for 

Settlement of Investment Disputes (ICSID) the following dispute with the Republic of 

Hungary (the Respondent or the Republic): 

 
I. SUMMARY OF THE DISPUTE1 

1. This dispute concerns the Respondent’s unlawful expropriation of the 

Claimants’ investments in Hungary and related measures.  The Claimants made large 

investments in nationwide FM-frequency radio-broadcasting licenses in Hungary at 

and/or after the launch of the Sláger and Danubius radio stations in 1997.  In acquiring, 

managing and operating those investments, the Claimants relied on guaranteed legal 

protections for their rights and interests, including the commitment to treat their 

investments fairly and strictly in accordance with Hungarian law.   

(a) Claimants Emmis International Holding, B.V. (Emmis 

International), Emmis Radio Operating, B.V. (Emmis Radio), and 

MEM Magyar Electronic Media Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 

(MEM), each invested in Sláger Rádió Műsorszolgáltató Zrt. (Sláger 

Radio or Sláger), a Hungarian company that won a competitive 

tender for one of the two licenses for FM national radio-broadcasting 

frequencies in Hungary. 

                                                           
1 Factual allegations made herein are based on documentary evidence as well as representations of 
corporate employees of the Claimants to be presented in detail at the appropriate stage of this proceeding.  
Citations to some of the documentary evidence in support of the allegations made herein are provided in 
Part IV of this Request for Arbitration. 



 
 
 
 

 2 

(b) Claimants Accession Mezzanine Capital, L.P. (Mezzanine) 

and Danubius Kereskedőház Vagyonkezelő Zrt. (Danubius Sales 

House or DSHV) each invested in Danubius Rádió Műsorszolgáltató 

Zrt. (Danubius Radio or Danubius), a Hungarian company that won a 

competitive tender for the other national radio-broadcasting FM 

frequency in Hungary.   

2. Sláger and Danubius operated their licenses successfully for twelve years.  

The Republic then broke its commitments to them in 2009 by conducting highly irregular 

and unlawful “tender” procedures that resulted in their replacement as licensees of the 

two national radio-broadcasting frequencies.  The tender procedure did not accord Sláger 

Radio and Danubius Radio, the incumbent licensees, the preference in the tender 

guaranteed by Hungarian Law.  In addition, the prevailing bidders had (i) prohibited 

conflicts of interest that should have disqualified their bids; (ii) no national broadcast 

experience and limited regional broadcast experience, and (iii) unfeasible business plans, 

among other irregularities.  What the prevailing bidders did have were Hungarian owners 

and close ties to the two leading political parties in Hungary. 

3. The tender procedures were so scandalously flawed that the Chairman of 

the National Radio and Television Broadcasting Board (ORTT) publicly denounced the 

tenders and resigned in protest.  The Ambassadors of nine nations took the highly 

unusual step of issuing a “Joint Statement” condemning the “non-transparent” tender and 

similar acts of the Hungarian Government.  Despite the clear and indisputable evidence 

that the tender procedures violated multiple legal requirements, the new bidders were 

awarded the frequencies in November 2009 even before the Hungarian courts could 

investigate the irregularities making the tender illegal.  Since then, the Hungarian Media 

Law has been altered to ensure that there is no effective remedy under Hungarian law for 

violations of the tender procedures, and to impose new penalties that undercut the 

autonomy of broadcasters.   



 
 
 
 

 3 

4. Through those measures, the Respondent indirectly expropriated the 

Claimants’ investments, including the value of the capital stocks of Sláger Radio and 

Danubius Radio, related assets (including rights granted by the licenses) and operations.  

The successor licensees launched their operations by hiring the experienced staff that had 

worked for Sláger and Danubius.  The Respondent paid no compensation for the 

expropriation of the Claimants’ investments.  Each of the measures taken by the 

Respondent against the Claimants violates the Republic of Hungary’s obligations under 

its Bilateral Investment Treaties with (i) the Kingdom of the Netherlands,2 (ii) the Swiss 

Confederation,3 (iii) the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland,4 

(collectively, the Treaties), and principles of international law.  These breaches have 

deprived the Claimants of substantially the entire value of their investments and have 

caused great financial injury, in an amount that will be proved in the course of this 

arbitration.  The Claimants are entitled to full reparation under the Treaties and 

customary international law for the damages caused by those violations.   

5. As described herein, Claimants previously notified the Respondent of 

these investment disputes, but all attempts to resolve the disputes amicably have proven 

unavailing.  The Claimants accordingly request the Secretary-General to register this 

Request for Arbitration and to direct the parties to proceed to constitute an arbitration 

tribunal to hear this case.  A glossary with definitions of the most important capitalized 

terms appears at the end of this Request for Arbitration. 

                                                           
2 Agreement Between the Kingdom of the Netherlands and the Hungarian People’s Republic for the 
Encouragement and Reciprocal Protection of Investments signed at Budapest, 2 September 1987, entered 
into force 1 June 1988 [hereinafter Netherlands Treaty] (Ex. 1). 
3 Agreement Between the Swiss Confederation and the Hungarian People’s Republic on the Reciprocal 
Promotion and Protection of Investments, signed at Berne, 5 October 1988, entered into force 16 May 1989 
[hereinafter Switzerland Treaty] (Ex. 2). 
4 Agreement Between the Government of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and 
the Government of the Hungarian People’s Republic for the Promotion and Reciprocal Protection of 
Investments signed at Budapest, 9 March 1987, entered into force 28 August 1987 [hereinafter UK Treaty] 
(Ex. 3).  



 
 
 
 

 4 

II. PARTIES TO THE DISPUTE 

6. Claimant Emmis International Holding, B.V. (Emmis International), is a 

company organized and existing under the laws of the Netherlands.  Emmis 

International’s address is Strawinskylaan 3105 Atrium, 1077 ZX Amsterdam, the 

Netherlands.  Annexed hereto as Exhibit 4 is a duly certified copy of Emmis 

International’s resolution authorizing the submission and prosecution of this claim.   

7. Claimant Emmis Radio Operating, B.V. (Emmis Radio), is a company 

organized and existing under the laws of the Netherlands.5  The address of Emmis Radio 

is Strawinskylaan 3105 Atrium, 1077 ZX Amsterdam, the Netherlands.  Annexed hereto 

as Exhibit 5 is a duly certified copy of Emmis Radio’s resolution authorizing the 

submission and prosecution of this claim.  

8. Claimant MEM Magyar Electronic Media Kereskedelmi és Szolgáltató 

Kft. (MEM) is  a company organized and existing under the laws of the Republic of 

Hungary.6  The address of MEM is Árpád fejedelem útja 26-28, Budapest, 1023, 

Hungary.  Annexed hereto as Exhibit 6 is a duly certified copy of MEM’s resolution 

authorizing the submission and prosecution of this claim.   

9. Emmis International, Emmis Radio and MEM each holds stock in Sláger 

Radio, the former licensee of an FM national radio-broadcasting frequency in Hungary.7   

                                                           
5 On 6 June 2011 and 27 May 2011, Credit Suisse First Boston Radio Operating, B.V. (Netherlands), and 
its subsidiary CSFB Rádió (Hungary) Befektetési Kft. (Hungary), changed their names to Emmis Radio 
Operating, B.V., and Emmis Rádió (Hungary) Befektetési Kft., respectively, in anticipation of Emmis 
International Holding, B.V.’s acquisition of Credit Suisse First Boston Radio Operating, B.V., and CSFB 
Rádió (Hungary) Befektetési Kft. on 21 July 2011. 
6 MEM is also referred to as MEM Magyar Electronic Media Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt 
Felelôsségü Társaság.  Prior to 6 July 2011, MEM was named MEM Marquard Electronic Media 
Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelôsségü Társaság. 
7 A chart reflecting the current organizational structure of the Sláger investment is annexed hereto as 
Appendix I-A.   Annexed hereto as Appendix I-B is a chart reflecting the organizational structure of the 
Sláger investment as it existed in 2009.  The Sláger broadcasting license included 16 different frequencies 
(continued…) 



 
 
 
 

 5 

• Emmis International holds 59.50 percent of the stock of Sláger Radio.  Emmis 
International holds 54 percent of those shares directly and 5.5 percent indirectly 
through Sláger Rádió Értékesítési Kft., a Hungarian company.   

• Emmis Radio holds 25.50 percent of the stock of Sláger Radio.  Emmis Radio 
holds 20 percent of the shares of Sláger Radio directly and 5.5 percent indirectly 
through its subsidiary Emmis Rádió (Hungary) Befektetési Kft.8     

• MEM holds 15 percent of the shares of Sláger Radio directly.      

As described herein, the Respondent has indirectly expropriated the capital stock of 

Sláger Radio and other investments by awarding the frequency that Sláger was serving to 

a different, politically-connected, company under procedures that violated Sláger’s legal 

rights.9   

10. Claimant Accession Mezzanine Capital, L.P. (Mezzanine) is a 

partnership organized and existing under the laws of Bermuda.  Mezzanine’s address is 

Century House, 16 Par La Villa Road, Hamilton, Bermuda.  Annexed hereto as Exhibit 7 

is a duly certified copy of Mezzanine’s corporate resolution authorizing the submission 

and prosecution of this claim. 

11. Claimant Danubius Kereskedőház Vagyonkezelő Zrt. (DSHV) is a 

company organized and existing under the laws of the Republic of Hungary.  DSHV’s 

address is Kálmán Imre utca 1, Budapest, H-1054, Hungary.  Annexed hereto as Exhibit 
                                                           

that varied by region within Hungary.  The term “frequency” is used herein to refer to those frequencies as 
a group. 
8 Emmis Radio owns 96.67 percent of the shares of Emmis Rádió (Hungary) Befektetési Kft.; Emmis 
International owns the remaining 3.33 percent. 
9 See Robert Hodgson, The Same Old Song, Budapest Times, 2 November 2009 (“Two of Hungary’s most 
listened to radio stations last Wednesday failed to secure the renewal of their licenses to broadcast.  The 
national broadcasting regulator ORTT awarded the right to use Hungary’s two existing national FM 
frequencies to new stations thought to have ties to the largest two political parties.”) (Ex. 9); Thomas 
Escritt, Hungary broadcast regulator quits over radio bids, Financial Times, 6 November 2009 (Ex. 10) 
(“The chairman of Hungary’s communications regulator has resigned after representatives of the main 
government and opposition parties voted to terminate two foreign-owned radio stations’ broadcasting 
licenses and award the frequencies to bidders regarded as commercially weaker.”); see also Strange 
“Reverse Lobbying” Over Radio Frequencies, Híszerző, 2 November 2009 (Ex. 11).   



 
 
 
 

 6 

8 is a duly certified copy of DSHV’s corporate resolution authorizing the submission and 

prosecution of this claim. 

12. Mezzanine and DSHV each holds stock in Danubius Radio, the former 

licensee of an FM national radio-broadcasting frequency in Hungary.10   

• Mezzanine indirectly holds, through three tiers of subsidiaries, all the stock of 
Danubius Radio.   

• Mezzanine is the sole shareholder of first-tier subsidiaries Mezzanine 
Management Central Europe Finance S.A., Mezzanine Management Bermuda 
S.P.V. and Mezzanine Management Central Europe Investment S.A. 

• Mezzanine Management Central Europe Finance S.A. and Mezzanine 
Management Bermuda S.P.V. own 70 percent and 30 percent, respectively, of the 
stock of second-tier subsidiary DSHV. 

• DSHV is the sole shareholder of third-tier subsidiary LEG 2003 Vagyonkezelő 
Zrt. 

• Mezzanine Management Central Europe Investment S.A. owns 3.80 percent of 
the stock of Danubius Radio. 

• DSHV owns 96.19 percent of the stock of Danubius Radio. 

• LEG 2003 Vagyonkezelő Zrt. owns the remaining 0.01 percent of the stock of 
Danubius Radio. 

As described herein, the Respondent has indirectly expropriated the capital stock of 

Danubius Radio and other investments by awarding the frequency that Danubius was 

serving to a different, politically-connected, company under procedures that violated 

Danubius’s legal rights.11    

                                                           
10 A chart reflecting the organizational structure of the Danubius investment is annexed hereto as Appendix 
II.  Danubius’ license included 11 different frequencies that varied by region within Hungary.  The term 
“frequency” is used herein to refer to those frequencies as a group. 
11 See Robert Hodgson, The Same Old Song, Budapest Times, 2 November 2009 (Ex. 9); Thomas Escritt, 
Hungary broadcast regulator quits over radio bids, Financial Times, 6 November 2009 (Ex. 10); see also 
Strange “Reverse Lobbying” Over Radio Frequencies, Híszerző, 2 November 2009 (Ex. 11). 



 
 
 
 

 7 

13. The authorized representatives for the Claimants are Eugene D. Gulland 

and Miguel López Forastier of Covington & Burling LLP.  The powers of the Claimants’ 

representatives are set forth in the resolutions and powers of attorney included herewith 

as Exhibits 4-8.  All correspondence related to this proceeding should be addressed to 

Eugene D. Gulland, Esq., COVINGTON & BURLING LLP, 1201 Pennsylvania Ave., N.W., 

Washington, D.C. 20004-2401, United States of America (telephone 202-662-5504; 

telefax 202-778-5504), with a copy to Miguel López Forastier, Esq., COVINGTON & 

BURLING LLP, 1201 Pennsylvania Ave., N.W., Washington, D.C. 20004-2401, United 

States of America (telephone 202-662-5185; telefax 202-778-5185). 

14. The Respondent is the Republic of Hungary.  This Request for 

Arbitration should be served on the Respondent in the person of Dr. Viktor Orbán, Prime 

Minister of the Republic of Hungary, at the following address: Prime Minister Office 

(“Miniszterelnökség”), 1357 Budapest, Pf. 6, Hungary (telephone +36 (1) 795-5000; 

telefax +36 (1) 795-0381); and Dr. Tamás Fellegi, Minister of National Development for 

the Republic of Hungary, at the following address: 1440 Budapest, Pf. 1, Hungary 

(telephone +36 (1) 795-6703; telefax +36 (1) 795-0630.  The Claimants are providing the 

Prime Minister and the Minister of National Development with advance courtesy copies of 

this Request for Arbitration. 

III. ICSID JURISDICTION 

15. As explained below, ICSID has jurisdiction over this investment dispute 

under the Convention on the Settlement of Investment Disputes between States and 

Nationals of Other States (the ICSID Convention).12  The Respondent has expressed its 

consent to ICSID jurisdiction in (i) the Netherlands Treaty, (ii) the Switzerland Treaty, 

and (iii) the UK Treaty.  Claimants Emmis International, MEM, Mezzanine and DSHV 

                                                           
12 Convention on the Settlement of Investment Disputes between States and Nationals of Other States, 
made in Washington, D.C., 18 March 1965, in force since 14 October 1966 [hereinafter the ICSID 
Convention]. 



 
 
 
 

 8 

have expressed their consent to ICSID jurisdiction in a letter dated 30 June 2010.13  

Claimant Emmis Radio has consented to ICSID jurisdiction in a letter dated 13 July 

2010.14  The Claimants ratify their consent herein.   

A. THE ICSID CONVENTION 

16. The Republic of Hungary, the Kingdom of the Netherlands, the Swiss 

Confederation, and the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland are each 

parties to the ICSID Convention.   

• The Republic of Hungary signed the ICSID Convention on 1 October 1986 and 
ratified it on 4 February 1987, with an effective date of 6 March 1987.   

• The Kingdom of the Netherlands signed the ICSID Convention on 25 May 1966 
and ratified it on 14 September 1966, with an effective date of 14 October 1966.   

• The Swiss Confederation signed the ICSID Convention on 22 September 1967 
and ratified it on 15 May 1968, with an effective date of 14 June 1968. 

• The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland signed the ICSID 
Convention on 26 May 1965 and ratified it on 19 December 1966, with an 
effective date of 18 January 1967.   

17. Under Article 25 of the ICSID Convention, ICSID has jurisdiction over 

“any legal dispute arising directly out of an investment” between a State party to the 

ICSID Convention and a national of another State party to the Convention, if both parties 

to the dispute have consented in writing to submit the dispute to ICSID.15   

18. Each of the Claimants is ― vis à vis the Respondent ― a “national of 

another Contracting State” as defined by Article 25(2)(b) of the ICSID Convention.   

                                                           
13 Notice Letter from Counsel for Claimants to Dr. Viktor Orbán, Prime Minister of the Republic of 
Hungary, and Dr. György Matolcsy, Minister of National Economy of the Republic of Hungary, 30 June 
2010 at 3, 12 [hereinafter Notice Letter] (Ex. 12). 
14 Supplement to the Notice Letter from Counsel for Claimants to Dr. Viktor Orbán, Prime Minister of the 
Republic of Hungary, and Dr. György Matolcsy, Minister of National Economy of the Republic of 
Hungary, 13 July 2010 at 2, 4 [hereinafter Supplement to Notice Letter] (Ex. 13). 
15 See ICSID Convention, Article 25. 



 
 
 
 

 9 

• Emmis International is a national of the Kingdom of the Netherlands because it is 
a company organized and existing under the laws of that Kingdom.16   

• Emmis Radio is a national of the Kingdom of the Netherlands because it is a 
company organized and existing under the laws of that Kingdom.17   

• MEM is a national of the Swiss Confederation for the purposes of the ICSID 
Convention and the Switzerland Treaty because it is a legal entity controlled by a 
Swiss national, Mr. Jürg Marquard.18   

• Mezzanine is a national of the United Kingdom of Great Britain and Northern 
Ireland because it is a firm or association constituted and existing under the laws 
of Bermuda.19 

• DSHV is a national of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland 
for the purposes of the ICSID Convention and the UK Treaty because it is a 
company organized and existing under the laws of Hungary and the majority of its 
shares are indirectly owned by Mezzanine, a national of the United Kingdom of 
Great Britain and Northern Ireland.20 

                                                           
16 See Emmis International Holding, B.V. Resolution dated 16 August 2011 (Ex. 4); Netherlands Treaty, 
Article 1(b)(ii) (Ex. 1). 
17 See Emmis Radio Operating, B.V. Resolution dated 16 August 2011 (Ex. 5); Netherlands Treaty, Article 
1(b)(ii) (Ex. 1). 
18 See MEM Magyar Electronic Media Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.  Resolution and Power of Attorney 
dated 5 September 2011 (Ex. 6); Switzerland Treaty, Article 1(1)(c) (Ex. 2). 
19 See Accession Mezzanine Capital L.P. Resolution dated 17 October 2011 (Ex. 7).  The UK Treaty 
protects “corporations, firms and associations constituted or incorporated under the law in force […] in any 
territory to which the Agreement is extended […].”  UK Treaty, Article 1(3)(a) (Ex. 3).  The UK Treaty has 
been extended to Bermuda.  See Website of the UK Ministry of Foreign Affairs (reporting on the Exchange 
of Notes extending the Treaty to Bermuda on 7 November 1991) (Ex. 14).  The ICSID Convention applies 
to Bermuda because the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, a party to the ICSID 
Convention, is responsible for Bermuda’s international relations and has not excluded Bermuda from the 
application of the Convention.  See ICSID Convention, Article 70; see also Website of the British Foreign 
Commonwealth Office, List of Multilateral Treaties Applying to Bermuda (showing that the ICSID 
Convention has been extended to the territory of Bermuda) (Ex. 15).  
20 See Danubius Kereskedőház Vagyonkezelő Zrt. Resolution dated 20 October 2011 (Ex. 8).  Article 8(1) 
of the UK Treaty provides that “[a] company which is constituted or incorporated under the law in force in 
the territory of one Contracting Party and in which before such dispute arises the majority of shares are 
owned by investors of the other Contracting Party shall in accordance with Article 25(2)(b) of the 
Convention be treated for the purposes of the Convention as a company of the other Contracting Party.”  
UK Treaty, Article 8(1) (Ex. 3).  



 
 
 
 

 10 

19. Each of the Claimants held, directly or indirectly, investments in the 

territory of the Republic of Hungary within the meaning of the ICSID Convention, as 

well as within the meaning of the Netherlands Treaty, the Switzerland Treaty or the UK 

Treaty.  While the term “investment” is not defined in the ICSID Convention, it is 

defined very broadly in the Netherlands Treaty, the Switzerland Treaty, and the UK 

Treaty.   

• The Netherlands Treaty (Article 1(a)) defines the term “investment” to mean 
“every kind of asset connected with the participation in companies […] more 
particularly, though not exclusively […] (i) movable and immovable property as 
well as any other rights in rem in respect of any kind of asset; (ii) rights derived 
from shares, bonds and other kinds of interests in companies and joint ventures; 
(iii) title to money, goodwill and other assets and to any performance having an 
economic value; […] [and] (v) rights granted under public law […].”   

• The Switzerland Treaty (Article 1(2)) defines the term “investments” as 
“includ[ing] every kind of assets and particularly: a) movable and immovable 
property as well as any other rights in rem, such as servitudes, mortgages, liens, 
pledges; b) shares, parts or any other kinds of participation in companies; c) 
claims to money or to any performance having an economic value; d) copyrights, 
industrial property rights (such as patents, utility models, industrial designs or 
models, trade or service marks, trade names, indications of origin), know-how and 
goodwill; e) concessions under public law, including concessions to search for, 
extract or exploit natural resources as well as all other rights given by law, by 
contract or by decision of the authority in accordance with the law.”  

• The UK Treaty (Article 1.1(a)) defines “investment” as “every kind of asset 
connected with economic activities […] and in particular, though not exclusively, 
[…] (i) movable and immovable property and any other property rights […]; (ii) 
shares of stocks, bonds and debentures and any other form of participation in a 
company; (iii) claims to money and other assets or to any performance under 
contract having a financial value; (iv) intellectual property rights and goodwill; 
[and] (v) business concessions conferred by law or under contract […].” 

20. Until the Claimants were deprived of their investments as described in 

Part IV of this Request for Arbitration, the Claimants held the investments previously 

detailed in paragraphs 9 and 12, above.  

21. The Claimants’ investments in the stock of Sláger Radio and Danubius 

Radio evidenced their interests in the value of the rights conferred by their broadcasting 



 
 
 
 

 11 

licenses.  These rights included not only the rights to conduct broadcast operations but 

also the legal protection granted by the Media Law and the regulations or other 

instruments adopted to implement the Media Law.  Those rights and protections included, 

inter alia, the preference that was accorded to existing licensees in competitive tenders in 

which they sought renewal of their licenses, and a legal framework guaranteeing that 

tenders would be conducted lawfully and in a fair and transparent manner.  

22. The dispute described herein is a legal dispute arising directly out of the 

Claimants’ investments in the Republic of Hungary, as explained in Part IV. 

B. CONSENT TO ICSID JURISDICTION 

23. The Claimants and the Respondent have each consented in writing to 

submit this dispute to ICSID arbitration.  The Respondent has expressed its consent in the 

Netherlands Treaty, the Switzerland Treaty, and the UK Treaty.  The Claimants have 

expressed their consent in the letters described below and each ratifies its consent by the 

filing of this Request for Arbitration.   

1. The Respondent’s Consent Expressed in the Netherlands 
Treaty 

24. Article 4 of the Netherlands Treaty prohibits direct or indirect 

expropriation of investments unless the measures are taken in the public interest and 

under due process of law; they are non-discriminatory or not contrary to the Contracting 

Party’s undertakings; and just compensation is provided without undue delay.  The 

Netherlands Treaty also requires, among other things, that the Republic of Hungary (i) 

accord fair and equitable treatment to investments of companies of the Netherlands; (ii) 

not impair by arbitrary or discriminatory measures the operation, management, 

maintenance, use, enjoyment or disposal of such investments;21 (iii) accord “full physical 

security and protection” that is no less favorable than that accorded either to its own 

                                                           
21 Netherlands Treaty, Article 3(1) (Ex. 1). 



 
 
 
 

 12 

nationals or to investments of investors of any third State,”22 and (iv) observe any 

obligation it may have entered into with regard to investments.23   

25. Article 10 of the Netherlands Treaty provides for the settlement of 

disputes through ICSID arbitration: 

“1) Any dispute between either Contracting Party and the investor of the 
other Contracting Party concerning expropriation or nationalization of an 
investment shall as far as possible be settled by the disputing Parties in an 
amicable way. 
 
2) If such disputes cannot be settled, within six months from the date 
either Party requested amicable settlement, it shall upon request of either 
disputing party be submitted to an arbitral tribunal.  […] 
 
3) In case both Contracting Parties have become members of the [ICSID 
Convention], disputes between either Contracting Party and the investor of 
the other Contracting Party under the first paragraph of the present Article 
shall be submitted for settlement by conciliation or arbitration to the 
International Centre for the Settlement of Investment Disputes.” 

26. As already noted, Emmis International and Emmis Radio are investors of 

the Kingdom of the Netherlands by reason of being constituted under the laws of that 

Kingdom and holding investments in Hungary.24  This Request for Arbitration primarily 

concerns an investment dispute arising out of or relating to the expropriation of the 

investments of Emmis International and Emmis Radio in Hungary.  This dispute also 

results from breaches of other standards of the Netherlands Treaty described above, 

which are subject to arbitration in this proceeding with the parties’ mutual consent. 

                                                           
22 Netherlands Treaty, Article 3(2) (Ex. 1). 
23 Netherlands Treaty, Article 3(5) (Ex. 1). 
24 Netherlands Treaty, Article 1(b)(ii) (Ex. 1). 



 
 
 
 

 13 

2. The Respondent’s Consent Expressed in the Switzerland 
Treaty 

27. Article 6 of the Switzerland Treaty prohibits direct or indirect 

expropriation of investments unless the measures are taken in the public interest, on a 

non-discriminatory basis, according to due process of law, and effective and adequate 

compensation is provided without delay.  The Switzerland Treaty also requires, among 

other things, that the Republic of Hungary (i) accord at all times fair and equitable 

treatment to investments of investors in its territory that is no less favorable than that 

accorded to its own investors or to investments of investors “of the most favoured nation, 

if this latter treatment is more favourable” and (ii) not impair by unreasonable or 

discriminatory measures the management, maintenance, use, enjoyment, extension, sale, 

and, should it so happen, liquidation of such investments.25 

28. Article 10 of the Switzerland Treaty provides for the settlement of 

disputes through ICSID arbitration: 

“1) For the purpose of solving disputes with respect to investments 
between a Contracting Party and an investor of the other Contracting Party 
and without prejudice to Article 9 of this Agreement (Settlement of 
disputes between Contracting Parties), consultations will take place 
between the parties concerned. 
 
2) If these consultations do not result in a solution within six months, the 
parties to the dispute may proceed as follows: 
 
a)  A dispute concerning Article 6 of this Agreement shall upon request of 
the investor be submitted to the International Centre for the Settlement of 
Investment Disputes instituted by the Convention of Washington of March 
18, 1965, on the settlement of investment disputes between States and 
nationals of other States. 
 
b)  In the event of a dispute not referred to in paragraph (2), letter a) of this 
Article the dispute shall be submitted, upon agreement on such submission 

                                                           
25 Switzerland Treaty, Article 4(1) (Ex. 2). 



 
 
 
 

 14 

by both parties to the dispute, to the International Centre for the 
Settlement of Investment Disputes.” 
 
29. As already noted, MEM is an investor of Switzerland for the purposes of 

the Switzerland Treaty by reason of being controlled by a Swiss national.26  This Request 

for Arbitration primarily concerns an investment dispute arising out of or relating to the 

expropriation of MEM’s investment in Hungary.  This dispute also results from breaches 

of other standards of the Switzerland Treaty described above, which are subject to 

arbitration in this proceeding with the parties’ mutual consent. 

3. The Respondent’s Consent Expressed in the UK Treaty 

30. Article 6 of the UK Treaty prohibits expropriation of investments or any 

measures having an effect equivalent to expropriation unless the measures are taken for a 

public purpose and subject to due process of law, on a non-discriminatory basis and 

against prompt, adequate and effective compensation, measured by the market value of 

the investment.  The UK Treaty also requires, among other things, that the Republic of 

Hungary (i) accord at all times fair and equitable treatment to investments of investors of 

the United Kingdom; (ii) ensure full protection and security for such investments in its 

territory; (iii) not impair by unreasonable or discriminatory measures the operation, 

management, maintenance, use, enjoyment or disposal of such investments; and (iv) 

observe any obligation it may have entered into with regard to those investments.27  

Article 3 of the UK Treaty prohibits treatment that is less favorable than that accorded to 

“investments or returns of investors” of the Republic of Hungary or of any third State.   

31. Article 8.1 of the UK Treaty provides for settlement of disputes through 

ICSID arbitration:   

“1.  Each Contracting Party hereby consents to submit to the International 
Centre for the Settlement of Investment Disputes (hereinafter referred to 
as “the Centre”) for the settlement by conciliation or arbitration under the 

                                                           
26 Switzerland Treaty, Article 1(1)(c) (Ex. 2). 
27 UK Treaty, Article 2.2 (Ex. 3). 



 
 
 
 

 15 

Convention on the Settlement of Investment Disputes between States and 
Nationals of other States opened for signature at Washington on 18 March 
1965 any legal dispute arising under Article 6 of this Agreement between 
that Contracting Party and an investor of the other Contracting Party 
concerning an investment of the latter in the territory of the former.  […]  
If any such dispute should arise and agreement cannot be reached within 
three months between the parties to this dispute through pursuit of local 
remedies or otherwise, then, if the investor affected also consents in 
writing to submit the dispute to the Centre for settlement by conciliation or 
arbitration under the Convention, either Party may institute proceedings by 
addressing a request to that effect to the Secretary-General of the Centre as 
provided in Articles 28 and 36 of the Convention.  In the event of 
disagreement as to whether conciliation or arbitration is the more 
appropriate procedure the investor affected shall have the right to choose.  
[…].” 

32. As already described, Mezzanine is an investor of the United Kingdom by 

reason of being constituted under the laws of Bermuda and holding investments in 

Hungary.28  DSHV is an investor of the United Kingdom for the purposes of the UK 

Treaty because it is a company constituted under the laws of Hungary whose shares are 

indirectly owned by a UK national, and because it holds investments in Hungary. This 

Request for Arbitration primarily concerns an investment dispute arising out of or 

relating to the expropriation of Mezzanine’s and DSHV’s investments in Hungary.  This 

dispute also concerns breaches of other standards of the UK Treaty described above, 

which are subject to arbitration in this proceeding with the parties’ mutual consent.  

4. The Claimants’ Consent 

33. Claimants Emmis International, MEM, Mezzanine and DSHV consented 

to ICSID jurisdiction of this dispute in a letter dated 30 June 2010 addressed to the Prime 

Minister and to the Minister of National Economy of the Republic of Hungary.29  

                                                           
28 UK Treaty, Article 1.3(a) (Ex. 3). 
29 Notice Letter at 2-3 (Ex. 12). 



 
 
 
 

 16 

Claimant Emmis Radio did the same by a letter dated 13 July 2010 addressed to the same 

Government officials.30 

34. Each of the Claimants hereby restates and ratifies its consent to ICSID 

jurisdiction of all aspects of the dispute described in this Request for Arbitration.  None 

of the Claimants has submitted this dispute for resolution to the courts or administrative 

tribunals of the Respondent, nor has any of the Claimants previously agreed with the 

Respondent to submit the dispute to any other dispute-settlement procedures.  

35. Each of the Claimants has also satisfied any consultation requirement of 

Article 10 of the Netherlands Treaty, Article 10 of the Switzerland Treaty, and Article 8 

of the UK Treaty.  As described below, the disputes arose from the Respondent’s 

unlawful course of action culminating in ORTT’s decision in October 2009 to oust Sláger 

Radio and Danubius Radio from operating on the nationwide FM frequencies by 

awarding licenses for those frequencies to other, politically connected entities.  As 

described above, Emmis International, MEM, Mezzanine and DSHV, joined later by 

Emmis Radio, sent a formal notice of dispute to the Respondent in June 2010 describing 

in detail the disputes and requesting consultations to avoid the need for arbitration.  

Consultations between the Claimants and the Respondent were held in Budapest on 28 

September 2010.  The U.S. Ambassador to the Republic of Hungary and the Commercial 

Counselor at the American Embassy in Budapest discussed the dispute with the Minister 

for National Development, Dr. Tamás Fellegi, on 10 November 2010.  Despite those 

efforts, no resolution was achieved.31  Accordingly, the Claimants are compelled to 

submit the dispute to final resolution by an ICSID arbitral tribunal. 

                                                           
30 Supplement to Notice Letter at 2 (Ex. 13). 
31 In a letter dated 17 December 2010 responding to Claimants’ Notice of Dispute, Respondent’s 
representative, Dr. Fellegi, Minister of National Development, asked Claimants to confirm whether they 
wished to have an in-person meeting and offered to use “best efforts” to schedule such a meeting.  The 
letter was not delivered until late January 2010 owing to delays of the postal service.  Claimants accepted 
Respondent’s offer by letter dated 4 February 2011, requesting a meeting  for the purpose of reaching a 
(continued…) 



 
 
 
 

 17 

IV. SUMMARY OF THE RELEVANT FACTS 

36. The following abbreviated description of the relevant facts is submitted to 

provide background information concerning the issues in dispute to show that there is, 

between the Claimants and the Respondent, a legal dispute arising directly out of 

Claimants’ investments.32  The Claimants will present a full statement of the facts and the 

law, as well as supporting evidence, at the appropriate stages of this proceeding. 

A. THE OPENING OF THE HUNGARIAN RADIO-BROADCASTING INDUSTRY IN THE 
1990S  

37. Before 1989, the Hungarian Government pervasively controlled broadcast 

services and all media outlets in Hungary.  Starting that year, Hungary progressively 

opened up its economy and adopted a series of policies designed to foster free expression 

for media, and to attract domestic and foreign capital to modernize its infrastructure and 

its public services, including radio-broadcasting services. 

1. The Media Law 

38. As part of this process, in 1996, Hungary adopted a new media law, 

known as the Act I of 1996 on Radio and Television Broadcasting (the Media Law).  One 

observer has referred to the Media Law as “one of the most influential instruments of 

change for media in the former Soviet Bloc.”33  

39. The Media Law created the National Radio and Television Broadcasting 

Board (ORTT), an organ of the Republic charged with regulating the radio and television 

broadcasting industries in Hungary under fair and transparent procedures.  ORTT 

administered the public tender of radio-broadcasting frequencies and had the authority to 

                                                           

negotiated settlement and accepting Respondent’s conditions of confidentiality.  No response to Claimants’ 
letter was received. 
32 See ICSID Institution Rule 2(1)(e).   
33 See Press Reference, Hungary Press, Radio, TV, Newspapers, at http://www.pressreference.com/Gu-
Ku/Hungary.html. 



 
 
 
 

 18 

award two commercial national radio-broadcasting licenses to exploit those FM 

frequencies for up to seven years and to award renewal of those licenses for five years 

without calling a new tender. 

2. The General Terms of Tender (GTT) 

40. To protect the right of broadcast media to free expression insulated from 

government interference, and to provide a predictable and transparent business 

environment for investors, ORTT in 1996 adopted the General Terms of Tender (the 

GTT).  The GTT’s stated purpose includes fostering “freedom and diversity of 

information and culture, the preservation and enrichment of national and universal culture 

and in order to have the tender procedure in compliance with the applicable legal 

regulations and the principle of competition neutrality.”  As required by the Media Law, 

the GTT was promulgated as a regulation under the Media Law that established the 

conditions for the acquisition of broadcasting rights, a transparent procedure for 

conducting public tenders of those rights, and the “criteria [for] evaluation” of those 

tenders.   

41. An important feature of the GTT ― and a focal point of the Claimants’ 

disputes with the Republic ― is the explicit guarantee of preference for the incumbent 

licensee in any tender for the renewal of its license for that frequency.34  Similar 

provisions are explicitly contained or routinely followed as a practice in the legal systems 

of most nations whose governments do not control or monopolize the operation of 

broadcasting.  Such a practice protects freedom of speech from government control, 

reinforces the commitment by broadcasters to the communities they serve, and 

encourages long-term investment. 

                                                           
34 General Terms of Tender, Section 65.3.1 (“That bidder shall be preferred, who has held a broadcasting 
right awarded in tender for the frequency forming the subject matter of the call for tender, if it operates and 
broadcasts in accordance with its studio license and the Media Law.”).  (Emphasis added.)   



 
 
 
 

 19 

42. To prevent the creation of monopolies, the GTT (as required by the Media 

Law) prohibits bidders for national radio-broadcasting licenses or those with controlling 

influence in those bidders from having a controlling influence in another enterprise 

engaged in radio or television broadcasting in Hungary.35  A bidder is required to comply 

with this rule at the time of “submission or evaluation of the bid, at the conclusion of the 

[broadcast] agreement or at any time between these points of time.”36  

B. THE CLAIMANTS’ INVESTMENTS IN THE HUNGARIAN RADIO-BROADCASTING 
INDUSTRY  

43. In 1997, ORTT issued an international call for tender of the licenses of 

two national FM radio-broadcasting frequencies.  In reliance on the guarantees provided 

in the Media Law and the GTT, Sláger Radio and Danubius Radio participated in the 

tender.  Later that year, ORTT awarded Sláger Radio and Danubius Radio each a license 

for a period of seven years.37  Both Sláger Radio and Danubius Radio were aware when 

they entered into their respective license agreements with ORTT of the guarantee of 

preference provided in the GTT and expected that they would be able to operate those 

licenses over multiple license terms, as long as they complied with the Media Law and 

provided satisfactory broadcasting service.  Consistent with this expectation, ORTT 

renewed the licenses of Sláger Radio and Danubius Radio for an additional period of five 

years starting in 2004.  

44. Through highly professional management and operation of the licenses, 

Sláger and Danubius provided broadcasting services that were a success for the licensees 

and for the Republic of Hungary.  Independent ratings services determined that more than 

40% of all adults (aged 15+) in Hungary were listening daily to one or the other of the 

                                                           
35 Id., Section 25.5 
36 Id., Section 25. 
37 Hungária Rádió Műsorszolgáltató Részvéntársaság (Hungária Rádió) was the winner of the Sláger Radio 
frequency in 1997.  Hungária Rádió was renamed Sláger Radio in 1998.  The Danubius frequency had been 
operating under the name Danubius since the 1980s under state control.   



 
 
 
 

 20 

stations as of September 2009.  Both Sláger and Danubius repeatedly received awards — 

including the coveted recognition as Hungarian “Superbrands” designating the most 

popular and best-known businesses in Hungary.  Sláger also received the “Most Trusted 

Brand” recognition during 2007-2009.  At the same time, the Republic of Hungary 

benefited by receiving more than HUF 10 billion (nearly $50 million) in broadcasting 

fees from Sláger and Danubius, plus substantial additional amounts in corporate income 

and employment taxes. 

C. THE 2009 TENDER FOR THE FREQUENCIES HELD BY SLÁGER AND DANUBIUS 

1. The Call for Tender (2009 CFT) 

45. On 29 July 2009, ORTT published a Call for Tender (the 2009 CFT) for 

the issuance of licenses for the frequencies held by Sláger Radio and Danubius Radio for 

a license period beginning in November 2009.  The 2009 CFT required applicants to 

submit their bids two months later, on 28 September 2009, allowing very little time to 

conduct and complete the process.  This abrupt procedure infringed the Media Law, 

which required that a call for tender be published 12 months before the expiry of the 

existing licenses.38  According to the Media Law, a Call for Tender may not deviate from 

the GTT unless permitted by the Media Law or the GTT.39  The Media Law provided that 

the GTT was incorporated by reference in any call for tender.40 

46. Under the 2009 CFT and the GTT, the ORTT was to conduct a two-step 

evaluation of each bid.  First, the ORTT was required to evaluate whether the bid met 

formal requirements for content and completeness.41  Second, if the bid was formally 

valid, the ORTT then evaluated the merits of the bid.  ORTT was required to exclude any 

bid with a business plan that was “incorrect in respect of the market circumstances, based 

                                                           
38 Act I of 1996 on Radio and Television Broadcasting (Media Law), Section 107(2). 
39 Id, Section 95(3). 
40 Id. 
41 Call for Tender, Sections 3.4.1 & 3.4.3; General Terms of Tender, Sections 60-69.   



 
 
 
 

 21 

on ungrounded business assumptions, or . . . not in compliance with [the bidder’s] own 

planned income and costs.”42  The 2009 CFT required as a criterion for evaluation on the 

merits that all bidders offer a broadcasting fee of at least HUF 350 million (maximum 

HUF 700 million) annually for the first 19 months of the license term and a fixed 

broadcasting fee of HUF 200 million annually plus a percentage (not less than 8 percent) 

of the bidder’s net sales revenue for the remaining period of the license.  The 2009 CFT 

placed significant weight on the broadcasting fee (45 out of a possible 100 points).  Two 

of the other evaluation categories (Programming Plan and Technical Data Relating to 

Broadcasting Services, 40 and 5 points, respectively) were structured so that all 

applicants could (and did) win the maximum possible points by doing nothing more than 

agreeing to implement ORTT’s specified standards ― which deprived Sláger and 

Danubius of any preference based on their demonstrated success of programming and the 

technical expertise they had acquired over 12 years of operations on the frequencies.  The 

remaining criterion in the 2009 tender competition ― broadcast experience (10 points) ― 

gave points for broadcast experience of any kind, but without reference to experience 

acquired by broadcasting on the frequency that was the subject of the tender.43  

47. As drafted, the new 2009 tender criteria potentially allowed a bidder to 

offer an unrealistically high bid so that it would be mathematically impossible for its 

rivals to overcome any advantage acquired through superior experience, and the criteria 

gave no explicit credit for experience on the two frequencies.  But the terms of the 2009 

CFT noted above also seemed to rule out unfeasible financial offers by warning that 

                                                           
42 Call for Tender, Section 3.4.2.1.1.  ORTT was also required to exclude the bid of a bidder whose acts 
“severely violate[] the fairness of the tender or the interests related thereto.”  Call for Tender, Section 
3.4.2.1; see GTT, Section 64.1. 
43 Although ORTT had included a maximum broadcast fee in a published draft of the 2009 CFT and 
defended such a limit as necessary to prevent excessive and unrealistic bids, the ORTT eventually 
eliminated any maximum broadcast fee in the final 2009 CFT, thereby inviting precisely the sort of 
unrealistic bids it had warned against.  ORTT also added new language providing that non-national 
broadcast experience “cannot be regarded as a disadvantage” when evaluating a bidder’s experience, thus 
effectively eliminating any preference for the incumbents.  Call for Tender, Section 3.4.3.1.3. 



 
 
 
 

 22 

ORTT would exclude bids with unfounded business plans.44  This gave Sláger and 

Danubius some reassurance that other bidders should not be able to overcome the 

incumbent preference and other strengths of their bids by proposing unrealistic financial 

terms. 

2. The Tenders 

48. The 2009 CFT designated 28 September 2009, two months after the 2009 

CFT was issued, as the deadline for submitting bids.  Working very hard, Sláger Radio 

and Danubius Radio managed to complete the work necessary to submit their bids by the 

deadline.  Including the bids by Sláger Radio and Danubius Radio, ORTT received four 

bids for each license, for a total of eight bids.  

49. In March 2009, ORTT was composed of a Chairman and five other 

members nominated by political parties and approved by Parliament.  Two members 

were nominated by the then-governing MSZP party, and two were nominated by the 

opposition Fidesz Party and its ally KDNP.  One was nominated by another party, 

SZDSZ.  Unlike the other members, the Chairman was nominated by the President of the 

Republic and the Prime Minister.  The Chairman did not cast a vote in the first round of 

voting in matters related to the evaluations of tenders for national radio-broadcasting 

licenses, but could do so in the subsequent rounds.  A two-thirds majority was required to 

adopt ORTT resolutions on evaluations of tenders.45   

50. During the short period in which the accelerated tender was conducted, the 

Hungarian press reported that the leading MSZP and Fidesz Parties were collaborating to 

use their influence over ORTT to replace Sláger Radio and Danubius Radio with new 

Hungarian operators that were loyal supporters of the two parties.46  Representatives of 

                                                           
44 Call for Tender, Section 3.4.2.1.1. 
45 Media Law, Section 45(1). 
46 See, e.g., Danubius and Slager Could Disappear, Népszabadság, 30 September 2009 (Ex. 16) (“Lesser 
known, and entirely new bidders submitted their bids in response to the call for bids for the frequencies. . . .  
(continued…) 



 
 
 
 

 23 

Sláger and Danubius received overtures warning that they should reach accommodations 

with the two leading parties to have a chance of renewing their rights to operate the 

Sláger and Danubius radio stations.  Sláger’s representatives received overtures directly 

from senior officials in the MSZP party, principally Ms. Ildikó Lendvai, President of the 

MSZP party and László Puch, Director and former Treasurer of MSZP.47  Danubius’s 

representatives received solicitations from people connected to the Fidesz party, 

principally Messrs. Tamás Fellegi and Zsolt Nyerges, who emerged as the ultimate 

owners of Advenio Zrt. (Advenio), which later took over the Danubius frequency.48  Mr. 

Fellegi, who is a former senior advisor to Viktor Orbán (one of the founders of the Fidesz 

party and the current Prime Minister), is now the Minister of National Development for 

                                                           

Our sources indicate that MSZP (Hungarian Socialist Party) and Fidesz agreed, whereby now protégés of 
both ‘sides’ would have a national commercial channel of their own.”); Radio: the excluded company 
wants to sue, Világgazdaság, 9 October 2009 (Ex. 17) (“Rumour spread that the two political sides split up 
the frequencies between each other . . . .”); Danubius and Sláger Under Seige, Népszabadság, 17 October 
2009 (Ex. 18) (“The tender for the radio frequencies currently used by Sláger Rádió and Danubius Rádió 
could become a political show.”); see also Peter Murphy, Politics Killed the Radio Stars, TOL, 10 
December 2009 (Ex. 19) (“Suspicions of a carve-up of the airwaves between Fidesz and the Socialists 
crystallized dramatically. . . when Laszlo Majtenyí the nonpartisan chairman of the ORTT, resigned his 
post the day after the vote in protest.”).  
47 Index.hu, Econet allies with the Left-wing, 3 February 2011 (Ex. 39) (“Leading socialists assisted at 
the birth of Neo FM. Both Ildikó Lendvai (party chairman) and László Puch (party director) 
tried to settle Neo’s disagreements with the American owner of Slager on behalf of Neo.”); 
Robert Hodgson, Radio Station Refuses to Go Pop, Budapest Times, 10 November 2009 (Ex.40) (“Vice 
chairwoman of Slager’s board of directors, Barbara Brill, who is also senior vice president for operations of 
the station’s U.S. owner Emmis International, claimed that she had been approached informally prior to the 
ORTT tender by someone close to “one of the parties.”  The party was seeking to acquire some measure of 
control over the station, she said, but declined to elaborate on this allegation, adding only that there was a 
witness present.”).  
48 See Strange “Reverse Lobbying” Over Radio Frequencies, Híszerző, 2 November 2009 (Ex. 11) (“In the 
weeks leading up to the National Radio and Television Board’s (ORTT) decision on the radio broadcasting 
license tender, media politicians of Hungary’s two biggest political parties MSZP and Fidesz initiated 
contact with the commercial radio broadcast license holders Danubius and Sláger who eventually lost their 
bid to retain the licenses dangling before them the possibility of holding onto their frequencies provided 
that Hungarian companies could acquire majority stakes in the broadcasters.”); Peter Murphy, Politics 
Killed the Radio Stars, TOL, 10 December 2009 (Ex. 19) (“Advenio is owned by influential investor 
Tamas Fellegi, a vocal supporter of the center-right political party Fidesz who also owns the right-leaning 
Lanchíd Radio.  FM1 is backed by Econet and Est Media Group, the former a media group that has won 
contracts under the current Socialist government.”).   



 
 
 
 

 24 

the Republic of Hungary in Mr. Orbán’s administration.49 Sláger and Danubius placed 

their trust in the law, notwithstanding the prospect that they might lose the frequencies if 

they did not agree to accommodations giving Hungarian supporters of the political parties 

ownership interests in the licenses and editorial influence over the news operations.50  

51. For the period after July 1, 2011, every bidder offered the annual fixed 

broadcasting fee of HUF 200 million and proposed additional fees calculated as a 

percentage of its projected net sales revenues from the preceding year.  As Sláger and 

Danubius feared, the other bidders with little or no broadcast experience offered to pay 

unfeasibly high fees:  

• In the tender for the Sláger frequency, Sláger Radio offered 11.55 percent of net 
sales revenues. The FM1 Konzorcium (the FM1 Consortium) and Zene Rádió Zrt. 
each offered a financially unfeasible fee of 50 percent of net sales revenues and 
Danubius Radio offered 15 percent.   

• In the tender for the Danubius frequency, Danubius Radio offered 15 percent of 
net sales revenues.  Advenio offered an unfeasible fee of 55 percent; Zene Rádió 
offered an unfeasible 50 percent of net sales revenues and Juventus Zrt. offered 
10.50 percent.  

52. On 7 October 2009, ORTT disqualified Zene Rádió from both bids on 

grounds that its business plans ― which contemplated a broadcasting fee of 50 percent of 

projected net sales revenues ― were unrealistic and “based on ungrounded business 

assumptions.”  But ORTT declined to disqualify the bids of the FM1 Consortium and 
                                                           
49 Respondent has appointed Mr. Fellegi as the “person in charge” of the present dispute “on behalf of the 
Hungarian Government.”  See Letter from Mihály Varga to Covington & Burling LLP, 3 August 2010 (Ex. 
20).   
50 See Strange “Reverse Lobbying” Over Radio Frequencies, Híszerző, 2 November 2009 (Ex. 11) (“We 
have it confirmed from multiple sources that prior to awarding the radio licenses to the current winners 
Fidesz media politicians lobbied with Danubius for a majority Hungarian stake, while the socialists lobbied 
with Sláger Rádió for the same. . . . Tamás Fellegi, owner of Advenio Zrt., who was bidding for the 
Danubius frequency, made direct contact with the incumbent broadcaster . . . .”; Thomas Escritt, Hungary 
broadcast regulator quits over radio bids, Financial Times, 6 November 2009 (Ex. 10) (“Both foreign-
owned stations said that before the tender process began they received visits from people claiming to 
represent the two parties, offering a deal that their licenses would be extended if the parties received 50 per 
cent of the companies’ equity.”). 



 
 
 
 

 25 

Advenio, which contained broadcasting-fee offers in the same range, despite the fact that 

such business plans were also unfeasible and unrealistic.  A study commissioned by the 

Chairman of ORTT and prepared by media-economics experts from Corvinus University 

in Budapest concluded that “there is no hope for the bidders [that offered such 

unrealistically high percentage net sales revenues] to achieve the results they forecasted 

in their business and financial plans, i.e., to pay the offered broadcast fees during the 

whole term of the license.”51 The non-political staff of ORTT reached a similar 

conclusion.  In particular, it questioned the viability of the business plan submitted by 

Advenio and opined that the FM1 Consortium’s business plan was “unfounded.”52  

ORTT staff advised the members of the Board to reject the bids of both Advenio and the 

FM1 Consortium.   

53. ORTT did not disqualify the bids of the FM1 Consortium and Advenio 

even though those two bidders were also in violation of the antimonopoly rules of the 

Media Law and the GTT as well as rules governing the tender.  Under Section 123(1) of 

the Media Law and Section 25.5 of the GTT, companies having a controlling influence in 

companies that provide regional radio-broadcasting services or provide such services 

themselves are prohibited from bidding for a national broadcasting license.  At the time 

of submission of their bids, both the FM1 Consortium and Advenio were, for purposes of 

the Media Law, owned and controlled by companies that either had a controlling 

influence in other companies that provided regional radio-broadcasting services or 

provided such services themselves.  Lánchíd Rádió Zrt., which had a regional radio 

broadcasting right, owned a controlling interest in Advenio.  The FM1 Consortium was 

owned and controlled by Radiocafé Kft., which also had a regional radio broadcasting 

right, and Est Media Group, Kft., which owned Radiocafé Kft.  

                                                           
51 Dissent of Dr. László Majtényi, Chairman of the ORTT regarding ORTT Resolutions No. 1903, 1905 
and 1911/2009 (X. 7), 12 October 2009, at 2-3. 
52 See ORTT Office Proposal No. 1046/2009, 5 October 2009; ORTT Office Proposal No. 1047/2009. 



 
 
 
 

 26 

54. The bids of the FM1 Consortium and Advenio were vehicles intended to 

facilitate the transfer of the Sláger and Danubius frequencies to companies owned by 

Hungarian nationals and with support of the MSZP and Fidesz political parties.53  As 

ORTT members were aware, neither the FM1 Consortium nor Advenio existed until just 

before the bids were due.54  The FM1 Consortium was organized on 21 September 2009, 

seven days before its bid for the Sláger license was filed with ORTT.  On 27 October 

2009, one day before ORTT selected and publicly announced the winners of the tender, 

the FM1 Consortium, apparently anticipating a favorable outcome, established a new 

company, FM1 Kommunikációs és Kulturális Zrt. (FM1 Zrt.), for the purpose of 

executing the broadcasting agreement with ORTT granting it Sláger’s license.55  

Similarly, Advenio was created several weeks before the bids were due by Mr. Tamás 

Fellegi, who is now a prominent official in the Fidesz party-controlled government, and 

Zsolt Nyerges, an influential businessman and lawyer with ties to Fidesz officials.56  

Neither company had any commercial operating experience or assets of its own.  

                                                           
53 See Danubius and Sláger Under Seige, Népszabadság, 17 October 2009 (Ex. 18) (“[I]t is discussed as an 
open secret that the parties of the two ‘political camps,’ MSZP and Fidesz, have struck a backroom deal on 
the ‘redivision’ of the commercial radio market to the detriment of the currently operating commercial 
stations.  Delegated by political parties, the ORTT’s members have clearly failed to distance themselves 
from all of this.”). 
54 See Advenio Zrt., Articles of Association, 4 September 2009 (Ex. 21); see also Danubius and Sláger 
Could Disappear, Népszabadság, 30 September 2009 (referring to the FM1 Consortium and Advenio as 
“lesser known” and “entirely new bidders”) (Ex. 16). 
55 FM1 Kommunikációs és Kulturális Zrt., Deed of Foundation, 27 October 2009 (Ex. 22) (excerpt 
translated). 
56 See Advenio Zrt., Articles of Association, 4 September 2009 (Ex. 21); Infocenter.hu, Change in the 
Ownership of Lánchíd Rádió, 15 October 2009 (Ex.  23) (noting Mr. Fellegi’s ownership of a majority of 
the shares of Infocenter.hu Zrt., and announcing Infocenter.hu’s acquisition of Lánchíd Rádió, Advenio’s 
owner); see Danubius and Sláger Could Disappear, Népszabadság, 30 September 2009 (Ex. 16); Strange 
“Reverse Lobbying” Over Radio Frequencies, Híszerző, 2 November 2009 (Ex. 11) (“Advenio owner 
Tamás Fellegi never made secret of his own right-wing leanings.”); see also Attila Kapitány, Tamás 
Fellegi, Orbán’s éminence grise, in the limelight, Népszabadság, 8 June 2010 (Ex. 24) (discussing Mr. 
Fellegi’s ties to Prime Minister Orbán and noting that Zsolt Nyerges “is known as an important 
businessman in the [Fidesz] party”). 



 
 
 
 

 27 

55. Over the strong objections of the ORTT Chairman, ORTT certified the 

bids of the FM1 Consortium and Advenio as valid.  The MSZP Party and Fidesz Party 

members of the Board ― ordinarily bitter political rivals ― unanimously voted for the 

resolution allowing the FM1 Consortium and Advenio to participate in the tender despite 

their defective bids.  The Chairman and the other non-aligned member of ORTT both 

dissented and publicly denounced the integrity of the proceeding by which the FM1 

Consortium and Advenio bids were accepted.  The Chairman noted that, although Fidesz 

and MSZP are “bitter foes […] who will fight to […] death over a village radio station 

license, […] here [, where two national radio-broadcasting frequencies were at stake,] 

they were in full agreement.”57  The non-aligned ORTT Board member (who had been 

appointed by the SZDSZ Party) criticized ORTT’s actions as the product of a “political 

deal” and a “flagrant disregard of the rule of law.”58  

3. ORTT Awards the Frequencies to Non-Compliant Bidders 

56. On 28 October 2009, ORTT announced the winners of the tenders: 

Advenio and the FM1 Consortium.   

• Advenio, whose investors had connections with the Fidesz Party, and one of 
whom is now a Government official, was given first place in the tender for the 
Danubius Radio frequency, the incumbent came in second, and Juventus was 
third.  But for the Respondent’s unlawful actions, Danubius would have been the 
successful bidder.   

• The FM1 Consortium, with apparent support from the MSZP Party, was given 
first place in the tender for the Sláger Radio frequency, Danubius Radio was 
second, and Sláger was third.  But for the Respondent’s unlawful actions, Sláger 
would have been the successful bidder (with Danubius electing to operate its own 
existing frequency rather than a new one). 

                                                           
57 Thomas Escritt, Hungary broadcast regulator quits over radio bids, Financial Times, 6 November 2009 
(Ex. 10). 
58 Dissent of Dr. János Timár, Board Member of the ORTT regarding ORTT Resolution No. 1903/2009, 8 
October 2009, at 2.   



 
 
 
 

 28 

57. On 29 October 2009, the Chairman of ORTT resigned, citing irregularities 

in the tender procedure for both licenses.  He told the Financial Times that he suspected 

that “the need to secure [political] party financing may have been a factor in the 

adjudication process.”   In the face of the growing public outcry against the questionable 

tender procedure, and commencement of judicial action against ORTT and request for 

interim relief, ORTT hastened to execute license agreements with Advenio and the FM1 

Consortium59 on 4 November 2009 ― even before the courts or other bodies could 

investigate the tenders. ORTT simply disregarded that neither bidder had properly 

removed its prohibited conflicts of interest.  The day before executing the broadcast 

agreement with FM1 Kommunikációs és Kulturális Zrt (FM1 Zrt.), ORTT passed a 

resolution allowing Radiocafé, the co-owner of FM1 Zrt., to retain its existing regional 

broadcasting license for up to six months, thereby allowing FM1 Zrt. and its owners to 

avoid complying with the Media Law as well as their own binding declaration in their bid 

that they would irrevocably and unconditionally waive the conflicting regional 

broadcasting license at the time of entering into a broadcast agreement.60 

58. ORTT also allowed one of Advenio’s owners to reduce its conflicted 

ownership in Lánchíd Rádió rather than dispose of its regional license, as required in the 

Call for Tender and mandated by the Media Law.61  ORTT’s conclusion of the broadcast 

agreements with FM1 Zrt. and Advenio was unlawful as well as discriminatory towards 

                                                           
59 The FM1 Consortium bidder and the FM1 Consortium entity that entered into the license agreement with 
the ORTT are not the same.  The bidder was the FM1 Consortium, and the party to the license agreement 
entered into on 4 November 2009 was FM1 Kommunikációs és Kulturális Zrt. (FM1 Zrt.). 
60 See Call for Tender, Section 2.8.4.  Ostensibly to correct the conflict of interest violation, in April 2010, 
Est Media Group Kft. sold its interest in Radiocafé, the regional radio broadcaster, which until then owned 
75 percent of FM1 Zrt.  However, in February 2011, the owners of FM1 Zrt. restructured their 
shareholdings to sell back 25 percent of the shares of FM1 Zrt. to Est Media Group Kft., thus partially 
restoring the ownership structure as it existed before.  
61 Id. 



 
 
 
 

 29 

Sláger and Danubius.  The new licensees commenced broadcasting activities on 19 

November 2009, immediately replacing Sláger and Danubius.62   

4. The Respondent’s Attempts to Shield Its Unlawful Measures 

59. Sláger and Danubius each sought an emergency injunction to prevent the 

ORTT from executing the new broadcasting agreements and a declaration from 

Hungarian courts that ORTT’s broadcasting agreements with FM1 Zrt. and Advenio were 

unlawful.  Sláger and Danubius each intended to ask ORTT to cancel the respective 

broadcasting agreement upon obtaining a favorable declaratory judgment.   

60. In January 2010, Hungary’s Metropolitan Court ruled that ORTT’s tender 

process for the national FM frequencies was unlawful.   

• With respect to Danubius, on 5 January 2010, the Metropolitan Court held that 
ORTT had acted unlawfully by failing to reject the bid of Advenio as formally 
invalid and by concluding a license agreement with Advenio.   

• With respect to Sláger, on 19 January 2010, the Metropolitan Court similarly 
ruled that ORTT had acted unlawfully by failing to reject the bid of the FM1 
Consortium as formally invalid and by awarding the tender to that consortium.   

• Because the Metropolitan Court held that the bids of the FM1 Consortium and 
Advenio were formally invalid, the Metropolitan Court found it unnecessary to 
rule on the feasibility of the bidders’ financial proposals and business plans and 
did not engage in any comparative analysis of the bids.   

The Metropolitan Court of Appeals upheld both judgments on 14 July 2010.   

61. In February 2010, the Hungarian Parliament (or National Assembly) 

established a committee to investigate “political party affiliations and background deals” 

in connection with the tenders of the Sláger and Danubius frequencies.  Immediately 

following elections held in April 2010 in which the Fidesz party ― as expected ― gained 

a large majority control of Parliament from the MSZP, the new Parliament abruptly 

ended the investigation by setting aside the resolution establishing the committee. 
                                                           
62 FM1 Zrt. and Advenio are operating the frequencies under the trade names Neo FM and Class FM, 
respectively. 



 
 
 
 

 30 

62. The Hungarian Parliament then amended the Media Law to shield the 

award of the licenses to Advenio and the FM1 Consortium from administrative 

correction.  In July 2010, the Hungarian Parliament adopted Section 24(1) of Act 

LXXXII of 2010, which amended the Media Law to allow the termination of a 

broadcasting agreement between ORTT and a broadcaster on grounds of unlawfulness 

only if the unlawful situation was caused exclusively by the broadcaster.  In contrast, the 

old Media Law required an unlawful broadcasting agreement to be terminated if an 

unlawful situation existed, irrespective of how the unlawful situation came into existence.  

This new rule was plainly intended to thwart Sláger and Danubius, as several members of 

Parliament charged during Parliamentary debates.63  Indeed, the new rule effectively 

meant that, notwithstanding the courts’ judgments that ORTT acted unlawfully by 

awarding the Sláger and Danubius licenses to the FM1 Consortium and Advenio, ORTT 

was no longer required to remedy the unlawful situation by terminating its broadcasting 

agreements with FM1 Zrt. and Advenio.  The amendments to the Media Law also 

replaced ORTT with a new regulatory agency, the Media Council of the National Media 

and Communications Authority (“Media Council”).   

63. The Parliament took further steps to prevent redress to Sláger and 

Danubius in December 2010, when it enacted Act CLXXXV of 2010 on Media Services 

and Mass Media (the “New Media Law”).  Among other things, the New Media Law 

imposed new rules governing tender and licensing of radio broadcasting frequencies 

under which the Media Council may reduce broadcast fees that are unrealistically high, 

thus giving Advenio and the FM1 Consortium an escape from their unfeasible bids.  In 

addition, Section 207(7) of the new law prohibits the Media Council from terminating an 

unlawful broadcasting agreement if ORTT was partly responsible for the unlawful 

situation.  This new rule went even farther in protecting the new licensees than the July 

2010 amendment (Act LXXXII) by expressly prohibiting the termination of unlawful 

                                                           
63 During Parliamentary debates, this amendment was referred to as the “lex Sláger Rádió.” National 
Assembly of the Republic of Hungary, Minutes of the Closing Parliamentary Debate relating to Act 
LXXXII of 2010, 22 July 2010 (translated excerpt, p. 1) (Ex. 25).   



 
 
 
 

 31 

broadcasting agreements with ORTT despite the binding court judgments that both the 

FM1 Zrt. and Advenio agreements were unlawful.  

64. The actions of the Hungarian Government in connection with the tender, 

and later in respect of the amendments to the Media Law, have aroused widespread 

international condemnation.  In November 2009, soon after Sláger and Danubius were 

abruptly replaced through the unlawful tender procedures, the Ambassadors of nine 

nations issued an extraordinary “Joint Statement” condemning “non-transparent 

behaviour affecting [foreign] investors in such areas as public utilities, broadcasting and 

elements of the nation’s transport infrastructure,” and calling for the enactment and 

implementation of “new anti-corruption legislation” to preserve the openness of the 

Hungarian economy and to protect investors. 64   

65. Similarly, the subsequent amendments to the Media Law, which were 

designed to shield ORTT’s unlawful tender for the Sláger and Danubius frequencies, and 

to empower the Government to impose strong penalties threatening press and media 

freedoms of speech, have drawn strong protests from the international community that 

the Government is attempting to dominate the broadcast, print and internet media in 

Hungary and suppress unofficial voices.65   

66. The European Commission, the European Parliament, the Council of 

Europe, and the Organization for Security and Cooperation in Europe have each 

condemned the Media Law as extending Government control over media and press 

                                                           
64 See Joint Statement on Transparency, 18 November 2009 (Ex. 26); see also Hungary’s Investment 
Climate Worrying Diplomats, Reuters, 19 November 2009 (Ex. 27).  The Joint Statement was issued by the 
Ambassadors to Hungary of Belgium, France, Germany, Japan, Norway, Switzerland, The Netherlands, the 
United Kingdom, and the United States.  
65 See, Hungary’s Other Deficit, The Economist, 6 January 2011 (Ex. 28); The Putinization of Hungary, 
The Washington Post, 26 December 2010 (Ex. 29); Mr. Orban Forgets, N.Y. Times, 4 January 2011 (Ex. 
30). 



 
 
 
 

 32 

freedoms and urged the Hungarian Government to amend it.66  On 21 January 2011, the 

European Commission warned that the Media Law may violate European Union laws 

guaranteeing freedom of expression and media independence and demanded that the law 

be changed.67  The Hungarian Government continues to strike a defiant posture and has 

refused to scale back the draconian provisions of the Media Law, notwithstanding street 

protests in Budapest and calls by the European Parliament that the Media Law should be 

“suspended as a matter of urgency.”68 

67. Because the various amendments to the Media Law precluded any 

meaningful remedy despite findings that ORTT had acted illegally, the Claimants chose 

not to continue litigating the pending court actions in Hungary.  ORTT subsequently 

sought review in the Supreme Court, which on 23 February 2011, (i) upheld the 

Metropolitan Court of Appeals’s judgment as to Danubius, holding that ORTT had acted 

unlawfully by registering Advenio’s bid as formally valid and by awarding the Danubius 

                                                           
66 Letter from Neelie Kroes, Vice-President of the European Commission, to Tibor Navracsics, Deputy 
Prime Minister, dated 21 January 2011 (Ex. 31); Council of Europe – Commissioner for Human Rights, 
Hungary: Commissioner Hammarberg initiates dialogue and calls on the authorities to ensure freedom of 
expression and media pluralism, 1 February 2011 (Ex. 32); Council of Europe – Commissioner for Human 
Rights, Opinion of the Commissioner for Human Rights on Hungary’s media legislation in light of Council 
of Europe standards on freedom of the media, 25 February 2011 (Ex. 33); Organization for Security and 
Cooperation in Europe, Representative on Freedom of the Media, Hungarian media legislation severely 
contradicts international standards of media freedom, says OSCE media freedom representative, 7 
September 2010 (Ex. 34). 
67 See Letter from Neelie Kroes, Vice-President of the European Commission, to Tibor Navracsics, Deputy 
Prime Minister, dated 21 January 2011 (Ex. 31). 
68 See Gordon Fairclough, Hungary PM Faces Critics of Media Law, Wall St. J., 20 January 2011 (Ex. 35).  
On 7 March 2011, the Hungarian Parliament amended certain aspects of the Media Law, but refused to 
change controversial provisions, prompting renewed criticism and street protests in Budapest.  See, e.g., 
Organization for Security and Cooperation in Europe, Representative on Freedom of the Media, Despite 
Adjustments, Hungary’s Media Law Continues to Violate OSCE Commitments, Says OSCE Representative 
on Freedom of the Media, 8 March 2011, at http://www.osce.org/fom/75999 (Ex. 36); Thousands protest 
Hungary’s media law, Associated Press, 15 March 2011 (Ex. 37).  On 10 March 2011, a majority of the 
European Parliament issued a resolution declaring that the Media Law “should be suspended as a matter of 
urgency.”  European Parliament, Resolution P7_TA-PROV (2011) 0094, Media Law in Hungary 
(Parliament “[c]alls on the Hungarian authorities to restore the independence of media governance and halt 
state interference with freedom of expression and ‘balanced coverage’…”) (Ex. 38). 



 
 
 
 

 33 

license to Advenio on the basis that the bid of Advenio was subject to a conflict of 

interest; and (ii) reversed the Metropolitan Court of Appeals’s judgment as to Sláger on 

grounds that one of the owners of FM1 Zrt., Radiocafé Kft., had filed a declaration 

stating that Radiocafé Kft. would remove the prohibited conflict of interest in case of 

winning the tender.  The Supreme Court’s review did not extend to many other 

irregularities, including the fact that, as noted above, FM1 Zrt. did not ultimately comply 

with its undertaking because ORTT allowed FM1 Zrt. to circumvent it.69   

D.  CONSEQUENCES OF THE RESPONDENT’S MEASURES 

68. The measures described above, implemented by ORTT and other organs 

of the Hungarian State and attributable to the Respondent under international law, have 

caused substantial damages to the Claimants, including the total loss of their respective 

investments.  The amount of these damages will be documented in detail by competent 

financial evidence in this proceeding.  The Republic of Hungary has disclaimed all 

responsibility for its conduct and has not paid any compensation for the injuries inflicted 

on the Claimants.  

V. CLAIMS 

69. The Claimants’ substantive claims and the legal bases therefor will be 

explained in detail at the appropriate stage of this proceeding.  The purpose of the 

following statement of claims is to show, for the purposes of Institution Rule 2(1)(e), that 

the dispute hereby submitted to ICSID arbitration is a legal dispute arising directly out of 

the Claimants’ investments in Hungary. 

70. The Respondent’s measures described in the preceding paragraphs, 

including in particular the unlawful tender and award of the radio-broadcasting 

frequencies formerly held by Sláger Radio and Danubius Radio and the actions taken in 

furtherance thereof, have expropriated, or nationalized, without compensation and 

                                                           
69 Supra at ¶ 57. 



 
 
 
 

 34 

without complying with the other requirements imposed by applicable law, the 

investments of (i) Emmis International, Emmis Radio and MEM in and related to Sláger 

Radio and its operating activities; and (ii) Mezzanine and DSHV in and related to 

Danubius Radio and its operating activities.  The same measures also violate the other 

standards of treatment of investors, such as the Claimants, under the applicable treaties, 

including without limitation the prohibition against unreasonable or discriminatory 

measures, and the obligation to provide fair and equitable treatment.  

71. The Respondent’s measures described above have caused grave damage to 

the Claimants, in an amount to be established at the proper stage of this proceeding.  The 

quantum of the damages suffered by the Claimants includes, inter alia, the fair market 

value of the investments of which the Claimants have been deprived, measured in 

accordance with the applicable legal standards.   

72. The Respondent’s measures described above also violate its obligations 

under the Netherlands Treaty, the Switzerland Treaty, and the UK Treaty (including the 

provisions of treaties with other States that are incorporated by the most-favored-nation 

principle of Article 3(2) of the Netherlands Treaty, Article 4(2) of the Switzerland Treaty, 

and Article 3 of the UK Treaty), and customary international law.  

73. The Respondent’s additional violations of the Treaties include: (i) failure 

to observe obligations attendant upon a direct or indirect expropriation of an 

investment;70 (ii) failure to ensure and afford fair and equitable treatment to 

investments;71 (iii) failure to observe the duty not to impair by unreasonable or 

discriminatory measures the operation, management, maintenance, use, enjoyment or 

disposal of investments;72 (iv) nationality discrimination against the Claimants and in 

                                                           
70 Netherlands Treaty, Article 4 (Ex. 1); Switzerland Treaty, Article 6 (Ex. 2); UK Treaty, Article 6 (Ex. 3). 
71 Netherlands Treaty, Article 3(1) (Ex. 1); Switzerland Treaty, Article 4(2) (Ex. 2); UK Treaty, Article 
2(2) (Ex. 3). 
72 Netherlands Treaty, Article 3(1) (Ex. 1); Switzerland Treaty, Article 4(1) (Ex. 2); UK Treaty, Article 
2(2) (Ex. 3) 



 
 
 
 

 35 

favor of Hungarian nationals in the award of radio-broadcasting licenses; and (v) failure 

to observe obligations entered into with regard to investments.73 

74. The Respondent’s violations of customary international law include 

(i) breach of the international minimum standard of treatment of foreign investors and 

(ii) expropriation without compensation of Claimants’ investments without observance of 

due process and payment of prompt, adequate and effective compensation equal to fair 

market value of the investments.  Customary international law is applicable in this case 

under Article 42(1) of the ICSID Convention.   

75. Accordingly, the measures adopted by the Republic of Hungary have 

given rise to investment disputes concerning (i) the “expropriation or nationalization of 

an investment” within the meaning of Article 10(1) of the Netherlands Treaty; (ii) a 

“dispute concerning Article 6 of this Agreement” within the meaning of Article 10(2)(a) 

of the Switzerland Treaty; (iii) a “legal dispute arising under Article 6 of this Agreement” 

within the meaning of Article 8(1) of the UK Treaty, and an investment dispute subject to 

arbitration in this proceeding with the parties’ mutual consent.  

VI. REQUEST FOR RELIEF 

76. For the foregoing reasons, the Claimants respectfully request that a 

tribunal be constituted in accordance with the Convention and the Rules to resolve the 

claims set forth in this Request for Arbitration,74 and that the tribunal render an award in 

favor of the Claimants: 

a. Declaring that the Respondent has breached the Treaties 

i. by expropriating the Claimants’ investments without complying with the 
requirements of the Treaties, including payment of prompt, adequate and 
effective compensation; 

                                                           
73 Netherlands Treaty, Article 3(5) (Ex. 1); UK Treaty, Art. 2(2) (Ex. 3) 
74 The Claimants hereby reserve their right to amend or supplement this Request for Arbitration. 



 
 
 
 

 36 

ii. by failing to accord fair and equitable treatment to the Claimants’ 
investments;  

iii. by taking unreasonable or discriminatory measures that impaired the 
operation, management, maintenance, use, enjoyment or disposal of the 
Claimants’ investments; and 

iv. by discriminating against the Claimants and in favor of Hungarian 
nationals in the award of radio-broadcasting licenses; and 

iv. by failing to observe obligations entered into with respect to Claimants’ 
investments;  

b. Declaring that the Respondent has breached customary international law 

i. by violating the minimum standard of treatment of foreign investors; and 

ii. by expropriating the Claimants’ investments without observance of due 
process and payment of prompt, adequate and effective compensation; 

c. Ordering the Respondent to pay to the Claimants full reparation in accordance 
with the Treaties and customary international law, including compensation for 
damages sustained as a result of the aforesaid expropriation, in an amount to be 
established in the proceeding, plus compound interest thereon in accordance with 
applicable law and gross up of any taxes that may be imposed by the Respondent 
on or affecting such compensation; 

d. Ordering the Respondent to pay all costs and expenses of this arbitration 
proceeding, including the fees and expenses of the tribunal and the cost of legal 
representation, plus interest thereon in accordance with applicable law;  

e. Granting pre-award compound interest on all compensatory damages from the 
 date of each breach to the date of issuance of the award and post-award compound 
 interest on all amounts awarded from the date of the award to the date of 
 payment; and 
 
f.  Such other or additional relief as may be appropriate under the applicable law or 

may otherwise be just and proper. 





 

 

 
 
 
 
 

Appendix I 



5.5%20% 54% 15%5.5%

100%

APPENDIX IAPPENDIX I--A  A  ----

 

SLSLÁÁGERGER

 

INVESTMENT (CURRENT)INVESTMENT (CURRENT)

SLÁGER

 

RÁDIÓ

 

MŰSORSZOLGÁLTATÓ

 

ZRT.
(Hungary)

MEM

 

MAGYAR ELECTRONIC MEDIA ***
KERESKEDELMI

 

ÉS

 

SZOLGÁLTATÓ

 

KFT.
(Hungary)

JUERG

 

MARQUARD
(Switzerland)

96.67%

100%

3.33%

EMMIS RÁDIÓ

 

(HUNGARY)

 

BEFEKTETÉSI

 

KFT.

 

**
(Hungary)

EMMIS RADIO

 

OPERATING, B.V. *
(Netherlands)

EMMIS INTERNATIONAL HOLDING, B.V.

 

(Netherlands)

LICENSE

Contractual

 

Relationship

Ownership

* As of 6 June 2011, Emmis Radio Operating, B.V. is the new name of Credit Suisse First Boston Radio Operating B.V. See

 

n. 5. 
** As of 27 May 2011, Emmis Rádió

 

(Hungary) Befektetési

 

Kft. is the new name of CSFB

 

Rádió

 

(Hungary) Befektetési

 

Kft.  See

 

n. 5.
***As of 6 July 2011, MEM Magyar Electronic Media Kereskedelmi

 

és

 

Szolgáltató

 

Kft. is the new name of MEM Marquard

 

Electronic Media Kereskedelmi

 

és

 

Szolgáltató

 

Kft.

SLÁGER

 

RÁDIÓ
ÉRTÉKESÍTÉSI

 

KFT.
(Hungary) 

100%



SLÁGER

 

RÁDIÓ

 

MŰSORSZOLGÁLTATÓ

 

ZRT.
(Hungary)

LICENSE

APPENDIX IAPPENDIX I--B  B  ----

 

SLSLÁÁGERGER

 

INVESTMENT (2009)INVESTMENT (2009)

100%

100%

96.67%3.33%

5.5%20% 54%

100%

100%

15%5.5%

CREDIT SUISSE FIRST BOSTON 
INTERNATIONAL EQUITY PARTNERS, L.P.

(Bailiwick of Guernsey) 

EMMIS INTERNATIONAL

 

HOLDING B.V.
(Netherlands)

CREDIT SUISSE FIRST
BOSTON RADIO HOLDINGS, N.V.

(Netherlands Antilles)

SLÁGER

 

RÁDIÓ
ÉRTÉKESÍTÉSI

 

KFT.
(Hungary) 

MEM

 

MARQUARD

 

ELECTRONIC MEDIA 
KERESKEDELMI

 

ÉS

 

SZOLGÁLTATÓ

 

KFT. 
(Hungary) 

CREDIT SUISSE FIRST BOSTON 
RADIO OPERATING, B.V.

(Netherlands)

CSFB

 

RÁDIÓ

 

(HUNGARY)
BEFEKTETÉSI

 

KFT.
(Hungary) 

Contractual

 

Relationship

Ownership

JUERG

 

MARQUARD
(Switzerland)



 

 

 
 
 
 
 

Appendix II 



APPENDIX II  APPENDIX II  ----

 

DANUBIUS INVESTMENT (2009 AND CURRENT)

100% 100%

70% 30%

100%

0.1% 96.19% 3.8%

100%

ACCESSION MEZZANINE CAPITAL L.P.
(Bermuda)

DANUBIUS KERESKEDŐHÁZ
VAGYONKEZELŐ

 

ZRT. (DSHV)
(Hungary)

MEZZANINE MANAGEMENT

 

CENTRAL EUROPE FINANCE S.A.
(Luxembourg)

MEZZANINE MANAGEMENT
BERMUDA S.P.V. 

(Bermuda)

LEG 2003 VAGYONKEZELO ZRT.
(Hungary)

DANUBIUS RÁDIÓ

 

MŰSORSZOLGÁLTATÓ

 

ZRT.
(Hungary)

MEZZANINE MANAGEMENT

 

CENTRAL EUROPE INVESTMENT S.A.
(Luxembourg)

Contractual

 

Relationship

Ownership

LICENSE



 

 

 
 
 
 
 

Glossary 



 
 
 
 

 

GLOSSARY 

Advenio Advenio Zrt., registration No. 01-10-046459, 
seat: Üllői út 102, Budapest, H-1089, Hungary, 
the bidder to which the Danubius Radio 
national FM radio-broadcasting frequency was 
awarded by ORTT in the 2009 Tender.  

2009 CFT or Call for Tender The Call for Tender for national FM radio-
broadcasting frequencies administered by 
ORTT in 2009. 

DSHV or Danubius Sales House Claimant Danubius Kereskedőház 
Vagyonkezelő Zrt., registration No. 01-10-
045008; seat: Kálmán Imre utca 1, Budapest, H-
1054, Hungary.   

Danubius Radio or Danubius Danubius Rádió Műsorszolgáltató Zrt.,   
registration No. 01-10-044119, seat: Kálmán 
Imre utca 1, Budapest, H-1054, Hungary, a 
Hungarian company operating one of two 
licenses for national FM radio-broadcasting 
frequencies in Hungary, which was owned by 
Claimants Mezzanine and DSHV. 

Emmis International Claimant Emmis International Holding, B.V., a 
company organized and existing under the laws 
of the Netherlands.   

Emmis Radio Claimant Emmis Radio Operating, B.V., a 
company organized and existing under the laws 
of the Netherlands. 



 
 
 
 

 2 

Emmis Rádió (Hungary) Befektetési 
Kft. 

Emmis Rádió (Hungary) Befektetési Kft.,  
registration No. 01-09-689680; seat: 99. Vaci u, 
Budapest, H-1139, Hungary.  A subsidiary of 
Claimant Emmis Radio Operating, B.V. that 
holds 5.5% of the shares of Sláger Radio.  
Emmis Radio owns 96.67 percent of the shares 
of Emmis Rádió (Hungary) Befektetési Kft; 
Emmis International owns the remaining 3.33 
percent. 

Fidesz A political party in the Republic of Hungary 
presently in control of the Parliament. 

The FM1 Consortium FM1 Konsorcium, the bidder in the Call for 
Tender to which ORTT awarded the Sláger 
Radio frequency.  The FM1 Consortium was 
composed by Radiocafé Kft., which had a 
regional radio broadcasting right, and Est Media 
Group, Kft., which owned Radiocafé Kft. 

FM1 Zrt. FM1 Kommunikációs és Kulturális Zrt., 
registration No. 01-10-046502, seat: Csévi utca 
7. b. ép., Budapest, H-1025, Hungary, a 
Hungarian company established by members of 
the FM1 Consortium for purposes of executing 
the broadcast agreement with ORTT in 
November 2009 awarding FM1 Zrt. the Sláger 
Radio frequency.  

GTT or General Terms of Tender General Terms of Tender, a regulation adopted 
in 1996 under the Media Law that established, 
inter alia, the conditions for the acquisition of 
broadcasting rights, a procedure for conducting 
public tenders of those rights, and the “criteria 
[for] evaluation” of those tenders. 



 
 
 
 

 3 

Lánchíd Râdió Zrt. Lánchíd Rádió Kft., registration No. 01-09-
875336, seat: Üllői út 102, Budapest, H-1089, 
Hungary.  The Hungarian company that owned 
a controlling interest in Advenio Zrt. as defined 
in the Media Law at the time of Advenio’s 
submission of its bid in the Call for Tender. 

LEG 2003 Vagyonkezelő Zrt. LEG 2003 Vagyonkezelő Zrt., registration No 
01-10-044995, seat: Kálmán Imre utca 1, 
Budapest, H-1054, Hungary. Subsidiary of 
Claimant DSHV.     

Media Council Media Council of the National Media and 
Communications Authority, a new regulatory 
agency governing media industries established 
by Act LXXXII of 2010.  The Media Council 
replaced ORTT. 

Media Law Act I of 1996 on Radio and Television 
Broadcasting, adopted by the Republic of 
Hungary in 1996 as part of a series of policies 
designed to foster free expression for media and 
attract domestic and foreign capital to the radio-
broadcasting industry.   

MEM Claimant MEM Magyar Electronic Media 
Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., Registration 
No. 01-09-863420; seat: Árpád fejedelem útja 
26-28, Budapest, 1023, Hungary, a company 
organized and existing under the laws of the 
Republic of Hungary.     

Mezzanine Claimant Accession Mezzanine Capital, L.P., a 
partnership organized and existing under the 
laws of Bermuda. 

Mezzanine Management Central 
Europe Finance S.A. 

A subsidiary of Claimant Mezzanine. 



 
 
 
 

 4 

Mezzanine Management Bermuda 
S.P.V. 

 A subsidiary of Claimant Mezzanine. 

MSZP Magyar Szocialista Párt (MSZP), the Socialist 
Party in the Republic of Hungary, which, in 
coalition with the SZDSZ (Free Democrats) 
party, controlled Parliament from 2002 to April 
2008.  After SZDSZ terminated the coalition 
agreement, MSZP governed without a majority 
in Parliament from May 2008 to April 2010 by 
holding 49.22% of the votes.    

New Media Law Act CLXXXV of 2010 on Media Services and 
Mass Media, enacted by the Hungarian 
Parliament in December 2010.  The New Media 
Law imposed new rules governing tender and 
licensing of radio broadcasting frequencies.   

ORTT National Radio and Television Broadcasting 
Board, an organ of the Republic of Hungary 
charged with regulating radio and television 
broadcasting in Hungary.  It was replaced by 
the Media Council in 2010. 

Rádió Juventus Zrt. A Hungarian company, registration No. 01-10-
044277, seat: Róbert Károly körút 82-84, 
Budapest, H-1135, Hungary, that submitted a 
bid for Danubius’s frequency. 

Sláger Radio or Sláger Sláger Rádió Műsorszolgáltató Zrt., registration 
No. 01-10-045219; seat: Rumbach Sebestyén 
utca 19. 2nd floor, Budapest, H-1075, Hungary.  
A Hungarian company operating one of two 
licenses for national FM radio-broadcasting 
frequencies in Hungary, which was owned by 
Claimants Emmis International, Emmis Radio, 
and MEM. 



 
 
 
 

 5 

Sláger Rádió Értékesítési Kft. A Hungarian company owned by Claimant 
Emmis International holding 5.5% of the shares 
of Sláger Radio.  Registration No. 01-09-
736879; seat: Rumbach Sebestyén utca 19.2 
em., Budapest, 1705, Hungary.   

Zene Rádió Zene Rádió Országos Kereskedőház Zrt., 
registration No. 01-10-046466, seat: Mészáros u 
58/B 3, Budapest H-1016, Hungary.  Bidder in 
the Call for Tender for the Sláger Radio and 
Danubius Radio frequencies that was 
disqualified by ORTT as formally invalid on 
grounds that its business plan in its bid was 
unrealistic. 

  

 
 


	I. SUMMARY OF THE DISPUTE
	II. PARTIES TO THE DISPUTE
	III. ICSID JURISDICTION
	A. The ICSID Convention
	B. Consent to ICSID Jurisdiction
	1. The Respondent’s Consent Expressed in the Netherlands Treaty
	2. The Respondent’s Consent Expressed in the Switzerland Treaty
	3. The Respondent’s Consent Expressed in the UK Treaty
	4. The Claimants’ Consent


	IV. SUMMARY OF THE RELEVANT FACTS
	A. The Opening of the Hungarian Radio-Broadcasting Industry in the 1990s 
	1. The Media Law
	2. The General Terms of Tender (GTT)

	B. The Claimants’ Investments In The Hungarian Radio-Broadcasting Industry 
	C. The 2009 Tender for the Frequencies Held By Sláger and Danubius
	1. The Call for Tender (2009 CFT)
	2. The Tenders
	3. ORTT Awards the Frequencies to Non-Compliant Bidders
	4. The Respondent’s Attempts to Shield Its Unlawful Measures

	D.  Consequences of the Respondent’s Measures

	V. CLAIMS
	VI. REQUEST FOR RELIEF

